Crochet·free pattern·Garen Review·gratis patroon·Haken

Haakpatroon (GRATIS) Skirt Tatum – voor kleine meisjes en voor grote meisjes wanneer je het patroon aanpast

Hoi Allemaal,

Soms mislukt een project jammerlijk. Ik wilde eePatn wit zwart gestipt truitje haken maar het werd zo niet naar mijn zin dat ik het project uithaalde en iets anders moest bedenken. Na de bolletjes even in mijn hoek geparkeerd te hebben en wat andere projecten te hebben gedaan dacht ik.. Een rokje voor mijn buurkind.. Tatum.

Tatie (zoals ik haar noem) is onze stoere buurprinses. Een prachtig popje wat van Roze houdt. Terwijl ik in mijn hoofd bedacht hoe haar rokje moest worden; pakte ik de nodige spullen erbij. Het idee is super simpel en in iedere maat uit te voeren. Het garen wat ik gebruikt heb voor dit project leent zich PERFECT voor een zomer rokje (of ieder denkbare zomer item).

Project informatie voor een meisje van 5 jaar met maatje 110

  • 2 bollen LANG YARNS SOFT COTTON in de gewenste kleur. Ik gebruikte WIT
  • Contrast kleur voor de randen – ik gebruikte Neon Roze (heel oud garen van jaren geleden van de Wibra), maar je kunt iedere soort garen gebruiken. Wat je over hebt of wat je leuk vindt.
  • Haaknaald 4,5 wordt het werkje lekker soepel van
  • Borduurnaald
  • Schaar
  • Druk knoopjes en knoopje

Gebruikte haaksteken:

  • Vaste
  • Graniet steek of Moss Steek (uitleg filmpjes van Youtube onderaan dit blogje)
  • Kreeft steek – is een omgekeerde vaste

Hoe haak je Skirt Tatum:

Je haakt een losse ketting die je 1 3/4 x om de taille van je kleine meisje kan draaien. Dan haak je 10-15 toeren in vasten met na iedere toer een keer losse. Afhankelijk van je eigen smaak kun je de tailleband zo smal en zo breed maken als jij zelf wilt. Ik hou van en brede band. Dus voor mijn rokje haakte ik 15 toeren. Na het haken ga je direct deze band verstevigen met de tamponneer techniek. Filmpje met uitleg onder aan deze blog.

detail foto tamponneren, niets minder dan een halve vaste door je werk heen haken ­čśë

Nadat je de band hebt getamponneerd en de draadjes met een borduurnaald hebt weggewerkt, hecht je de draad weer aan en start met 1 toer vasten en een keer losse. Vanaf de volgende toer haak je de graniet steek.

Mijn lieve kleine vriendin was verrast en blij. Zo ook haar moeder. Ze stuurde mij deze coole foto’s. Best een beetje trots.

Het garen van Lang Yarns, werkt prettig het is een heel licht getwijnt garen van een aantal filamenten (sorry vakterm) Zorg ervoor dat je naald glad en onbeschadigd is dan werkt het garen prima… Omdat het licht getwijnt is kan het voorkomen dat je een filament mist haak je steek dan echt opnieuw. Ik haakte op naald 4,5 omdat ik een soepel effect wilde bereiken. Dat is supergoed gelukt. Haak bij dit zomerpatroon niet te strak. Wil je dit patroon omzetten naar najaar/wintergaren. Alles kan. Alles is mogelijk. De split kan je dan ook eenvoudig kleiner maken door iets meer te meerderen inde toeren na de band.

Nogmaals, ik ben geen ontwerpster. Ik doe alles uit mijn hoofd of wat in mijn hoofd op komt. De opzet van dit patroontje is slechts een richtlijn. Modificeer waar je maar wilt. Alles kan. Dan is het echt een persoonlijk item. Het SOFT COTTOON garen van Lang Yarns werkt prettig en geeft een heel soepel effect aan jouw project . Dit is niet mijn eerste project met dit merk en zal zeker ook niet mijn laatste zijn.

Greetz Peg

Filmpje van de graniet steek vindt je hier

Filmje van de kreeft steek vindt je hier