Haakpatroon·Inspiratie

Mermaid Mania

24796653_1527496317334001_2389898657566035293_nIn huize Jansen heerst al maanden zeemeermin – feeën fantasie gekte. We hebben MAKO-mermaid talloze keren gekeken. Mia and Me ook (Netflix red.)

Dochterlief heeft voor haar verjaardag zich met haar vriendinnetjes kunnen wanen als ware zeemeerminnen  in het locale zwembad. Echte staarten aan, zeemeerminles, parels opduiken en door hoepels en zeewier zwemmen. Jullie begrijpen, teveel schattigheid.

Zelfs mamma mocht mee het water in en zeemeermin spelen. Maar deze moeder was alleen maar druk met de onderwatercamera om de kinderen zo goed mogelijk in beeld te krijgen (leuk voor later! ;-)). Had zelfs een lieve vriendin gevraagd om zoveel mogelijk foto’s en te filmpjes van het kinderfeestje te maken.

Ons meisje wilde PERSÉ een zeemeermin staart! EEN ECHTE riep ze steeds – zo eentje waarmee ik het water in kan MAMMA! En dat in de WINTER….

We hebben zo getwijfeld, ze kan er nu zo weinig mee …. ze groeit zo hard, is het wel zo verstandig? Want eerlijk….. het zag er gewoon super gaaf uit en je wil voor haar gelijk zo’n set bestellen. Gewoon omdat je het haar zo gunt… en… het was bijna Sinterklaas. We besloten het niet te doen. Want zo’n set is niet goedkoop en moet echt goed passen!

Wat is het dan handig en fijn wanneer je kan haken! Ik dook het web op om te zoeken naar snelle en eenvoudige patronen want ik had haast; 2 dagen later vierden wij Sinterklaas. HET DING moest AF! Ik kon niets vinden waarvan ik dacht JA – SNEL KLAAR ..

Ik bedacht een eigen variant. Ik zal je proberen uit te leggen hoe. Ik haakte mijn meerminnenstaart op naald 10. Het garen wat ik gebruikte: Fluffy garen en Sparkle garen van de Zeeman.

Neem een broek van uw dochter of uw zoon in haar of zijn huidige maat –  Je begint onderaan. Ik zette 8 losse op en ben rond gaan haken. Op gevoel ben ik om de 5 toeren op de hoeken gaan meerderen. GEBRUIK stitch markers 😉

Op het moment dat je “de breedte” van de broek van uw kind heeft kunt u nog 2x meerderen. U bepaalt de lengte van uw  staart.  Ik heb de staart echt wat langer gemaakt zodat onze dochter er lekker in kon kruipen.

Bij veel meermin staarten die gehaakt worden zit een opening (als een deken) aan de il_570xn_1274200315_dv98-e1516895639218.jpgachterkant. Ook dat heb ik niet gedaan… Ik wilde het voor haar een echte meermin look and feel geven .

Voor de staart gebruikte ik deze foto als voorbeeld. Ik heb tien steken opgezet en heb om iedere toer gemeerderd tot ik de juiste maat had voor de vinnen.

Omdat ik een dubbele draad en fluffy garen gebruikt hebt voelde de staart superzacht en comfortabel aan! In 4,5 uur was mijn staart klaar.

En kijk haar lekker liggen!  Greetz Peg24312493_1527496307334002_8423196513699062586_n