Geen categorie·Haakpatroon·Omslagdoek·Sjaal

TUNISCH HAKEN.. HET VERHAAL…. en DE SJAAL

26855694_1563191177097848_1352625236_n

Vorig jaar kwam ByClaire uit het niets online met een te schattige sjaal. Tunisch gehaakt in twee kleuren. Ik schat zo in dat bijna iedere haker en haakster in Haakland weet over welk patroon ik het heb. Serieus ik ging helemaal uit mijn panty… Tunisch gehaakt… mmm wat is dat…? Zou ik dat kunnen.. ? Ik startte gelijk mijn persoonlijke mini onderzoek en startte het YouTube filmpje van ByClaire om te zien hoe de techniek werkt. Allereerste conclusie, dat ziet er leuk uit! Tweede.. ik moet me oriënteren voor nieuwe naalden…

Jullie begrijpen, die waren natuurlijk zo aangeschaft. Karina van Naaldkunst Alkmaar en Wil van Wol- en hobbyshop WiKo hebben mij zo fijn geadviseerd. Ik heb bij ieder een paar naalden afgenomen.. Tja geen idee met welke naald ik zou gaan oefenen dus een paar groottes aanschaffen was mijn enige optie… (en dat is natuurlijk helemaal niet erg ;-)) Op advies van Karina en Wil heb ik gekozen voor de nieuwe lijn Trenz Knitpro naalden.

trendz-tunisianafghan-crochet-hook-points

Terwijl de naalden in een busje naar mij onderweg waren ben ik naar de Zeeman gehobbeld om wat proef bollen in te slaan. Eerst oefenen dacht ik voordat ik aan het grote werk begin. Toch altijd even uitproberen een nieuwe techniek… vooral wanneer je weet dat mijn technisch inzicht niet zo best is! 3-4x kijken, oefenen en lezen voordat ik mijn “AHA-momentje” heb… 😉 is voor mij heel normaal.

Twee dagen later waren mijn naalden binnen. Van beide shops is de service echt uit de kunst! Eerst de naalden even bekijken. Hoe zien ze eruit, hoe voelen ze…. Hup naar het YouTube kanaal van handwerkles om even een paar filmpjes te kijken.. Ik begon met de gewone tunische haaksteek. Die had ik gelukkig – mede dankzij het filmpje – zo onder de knie!

26755310_1563191180431181_2057214467_n.jpg

Toen ik die techniek eindelijk onder de knie had ben ik het filmpje van ByClaire weer goed gaan bekijken. Ja.. weer.. zoals ik schreef.. mijn technisch inzicht 😉 ! Mijn zusje had een nieuwe jas en wilde graag een nieuwe sjaal. Toen ik haar jas zag, wist ik direct welk garen daar perfect bij hoorde! En nu een jaar later moet ik jullie bekennen dat ik GEEN idee heb waar ik dat garen vandaan heb.. sorry . Ondanks dat ik de steek geoefend had vond ik het aardig spannend. Want je wilt zo’n project niet verprutsen.

Echt ik heb heel wat toeren uit moeten halen omdat het niet netjes lukte met meerderen en minderen. Je kunt eigenlijk denken.. De sjaal is 2-3 x gemaakt ;-). En ja … dan ben je happy met het resultaat! En mijn zus.. is na een jaar.. nog steeds helemaal happy met haar sjaal. En het leuke.. de sjaal is aan 2 kanten draagbaar! Dus 2 voor de prijs van 1 😉

Greetz Peg

Link naar het filmpje van Handwerkles voor de gewone Tunische Steek

Link naar het filmpje van ByClaire

3 gedachten over “TUNISCH HAKEN.. HET VERHAAL…. en DE SJAAL